torstai 11. joulukuuta 2014

Kapselivaatekaappi - mikä, miksi, miten?





On jo hetki päässyt vierähtämään siitä, kun viimeksi kirjoitin perusasiaa kapselivaatekaapista. Itseasiassa se taisi olla tämän blogin ihan ensimmäinen kirjoitus, jossa vähän avasin kapselivaatekaapin käsitettä ja miten itse aion sitä toteuttaa. Nyt mulla on jo kolmas kapseli menossa ja koen, että olen oppinut vähän jotain uutta asiasta, joten ehkä hyvä ottaa pieni kertaus. Samalla koitan jakaa jotain vinkkejä kapselivaatekaapin kokoamisesta niille, jotka sellaista ehkä suunnittelevat.

1. MIKÄ?
Kapselivaatekaappi on kokoelma vaatekappaleita, joka kootaan joka sesongin alussa (kesä,syksy, talvi, kevät) ja vaihdetaan taas uuden sesongin alkaessa. Kapselivaatekaappi sisältää rajatun määrän vaatekappaleita, jonka kukin voi määrittää itselleen sopivaksi. Itse olen päätynyt noin 35-40 vaatekappaleeseen, jotkut valitsevat vähemmän. Vaatteita tuskin kuitenkaan kannattaa valita enempää kuin 50, sillä silloin kapselivaatekaapin idea kärsii. 

Mikä idea?

Omanlaisensa minimalismi. Kun vaatekaappi on hyvin suunniteltu, vaatteet istuvat hyvin ja sopivat yhteen keskenään, on jokapäiväinen elämä paljon helpompaa ilman asukriiseilyä. Myös paniikkishoppausreissuilta vältytään, kun tilanteet, joissa "mulla ei vaan oo mitään päällepantavaa" jäävät huomattavasti vähemmälle. Vaatteita ostetaan vain sesongin alussa, ja silloin jokainen ostos suunnitellaan hyvin, joten myös heräteostokset, joita myönnettäköön, ainakin oma vaatekaappini ennen pursusi (hintalaput vielä kiinni ostoksissa, joita ei ikinä tullut vedettyä päälle), jäävät tekemättä.


MIKSI?
Kapselihomman idea mulle on se, että saan sen avulla lopulta koottua "täydellisen" vaatekaapin, jossa on laadukkaat ja mulle sopivat peruspilarit kunnossa ja joita voin myöhemmin täydentää vaan yksittäisillä pikkuostoksilla. Kapselin avulla opin koko ajan lisää vaatteista joissa viihdyn, omasta tyylistäni ja muodista ylipäänsä.

Kyseessä ei ole mikään kilpailu tai osoitus muille miten vähällä voin elää. Kapseliajattelun omaksuminen on mulle ollut elämäntapamuutos, joka helpottaa elämää huomattavasti. Turhanpäiväinen shoppailu vei multa ennen aikaa kaikelta muulta kivalta ja tärkeältä mitä olisin voinut silloin olla tekemässä ja ennen kaikkea se vei turhaan rahaa. En oo mielestäni koskaan käyttänyt hirveitä summia vaatteisiin, mutta nyt jälkikäteen kun miettii, niin 100e/shoppausreissu ei ollut paljon mitään ja niitä reissuja oli useampi kuukaudessa. Sekainen, vaatteita pursuileva vaatekaappi aiheutti myös stressiä (ei päällepantavaa -tilanteet), ahdistusta (miten mulla voi olla näin paljon vaatteita) ja syyllisyydentuntoa (en ees käytä näistä puoliakaan).

Kapselivaatekaapin käyttäminen on omanlaistansa minimalismia. Minimalismin tarkoitushan ei siis ole elää omistaen kolme tavaraa ja asuen ullakkokomerossa, vaan sen tarkoitus on miettiä, mikä elämässä on tärkeintä, keskittyä siihen ja karsia turhaa materiaa ympäriltä "häiritsemästä". Se on musta jotenkin ihana ajatus tässä nykyisessä materiaaliyhteiskunnassa ja oon varma, että omanlaistaan minimalismia toteuttamalla on mahdollisuus löytää se kultainen keskitie ja saavuttaa se kaikkien tavoittelema onnellinen elämä. Minimalismista luin just hyvän artikkelin täällä.

MITEN?
Jokainen voi miettiä itselleen sopivan tyylin toteuttaa kapseli-ideaa. Sesonkeja voi esimerkiksi olla vain 2 (kevät/kesä + syksy/talvi) tai vaikka enemmän. Vaatekappaleiden määrä voi vaihdella. Jos työpaikka vaatii erityispukeutumista, niin voi tehdä pienen työkapselin ja hieman isomman arkikapselin, joita käyttää rinnakkain. Idea on räätälöidä homma omaan elämäntyyliin sopivaksi ja sitä palvelevaksi.

En osaa puhua muiden puolesta, mutta sen sijaan osaan kertoa siitä, miten minä homman olen hoitanut ja tähän mennessä kokenut mulle toimivaksi.

1. Suunnittelu

Mun kapseli on sisältänyt 35-40 vaatekappaletta. Ensimmäisiin kapseleihin en sisällyttänyt kenkiä, mutta nyt talvikapseliin ne kuuluvat. Takit, urheiluvaatteet, alusvaatteet, oleskeluvaatteet (lue: kotiverkkarit) ja asusteet kuuluvat kapselin ulkopuolelle. Takitkin voisi tietty sisällyttää kapseliin, mutta mä oon nyt edennyt näin.

Aloitan uuden kapselin suunnittelun n. 3-4 viikkoa ennen uuden sesongin alkua. Alan keräämään inspiraatiota muotilehdistä, blogeista ja pinterestistä ja mietin millaisen tyylin haluan tulevaksi sesongiksi. Teen aina pinterestiin sesongille oman "taulun", joka toimii hyvänä inspiraationlähteenä. Sinne voi hulluna vaan pinnailla miellyttäviä kuvia ja myöhemmin analysoida sitä väri- ja tyylimaailmaa, mikä omaa alitajuista silmää on miellyttänyt. Teen myös aina värisuunnitelman kapselia varten. Tykkään käyttää värikkäitäkin vaatteita ja oon huomannut, että hyvän väripaletin suunnitteleminen auttaa tulevan kapselin vaatteiden yhteensovittamista huomattavasti!

Joka kapseliin EI osteta uusia 35 vaatekappaletta, vaan edellisestä kapselista siirretään osa seuraavaan kapseliin ja loput varastoon. Varastosta kaivetaan vaatteita tähän uuteen kapseliin ja kun nämä palaset ovat kohdillaan arvioidaan mitä uutta tarvitaan. Käyn aina uutta kapselia suunnitellessani läpi varastossa olevat vaatteet ja arvioin, jos joku niistä joutaa kierrätykseen/korjaukseen/roskiin.

2. Ostokset

Aloitan ostosten teon jo ehkä viikkoa suunnittelun aloituksen jälkeen, sillä nykyisin oon tykännyt tilata vaatteet nettikaupoista. Tämä siksi, että kapselin myötä mulla on yleensä mielessä just joku tietynlainen vaatekappale, jonka haluan kaappiini ja oon huomannut, että kaupoissa kiertelemällä se oikea tulee vähän harvemmin vastaan, kuin nettikauppojen valtavissa valikoimissa. Tietty kierrän kauppojakin samalla ja tästä sitten saadaan aikaan hyvä pakettien hakemis- ja palautteluruljanssi, kun joskus sieltä vaatekaupasta löytyykin täydellinen kappale niitä housuja mitä just tilasin kolmet erilaiset nettikaupasta, mutta minkäs teet :D 

Tää kaikki saattaa kuulostaa aikaavievältä ja turhauttavalta, mutta a) se on niin sen arvoista ja b) se on myös hauskaa, onhan se shoppailua!

Suunnittelen yleensä myös budjetin ostoksille. Elän tällä hetkellä aikamoisella opiskelijabudjetilla ja se vähän rajoittaa. En sano, että haluaisin ostaa kapseleihin enemmän tavaraa, lähinnä ostaisin laadukkaampaa, jos olisi varaa. Tällä hetkellä joka kapseliin on mennyt noin 200 euroa, mikä musta on ihan naurettavan pieni summa kolmen kuukauden vaateostoksiin. Kapselihomma siis säästää myös hermojen lisäksi selvää rahaa!

3. Kapselivaatekaappi

Kaiken tämän jälkeen mulla on koossa kolmen kuukauden kapselivaatekaappi, jota yleensä rakastan. Rakkaus kyllä hiipuu ja muuttuu hienoiseksi kyllästymiseksi kolmen kuukauden loppupäässä, mutta mun mielestä se on vaan hyvä asia, sillä silloin jaksaa taas paneutua uudella innolla seuraavan kapselin suunnitteluun.

Kapselivaatekaapin hienous on sen helppoudessa. Joo, sanoin just että se on helppoa, vaikka edellä oon sepustanut kymmeniä rivejä ohjeita kapselivaatekaapin kokoamiseksi. Totta, kapselin kokoamiseen on nähtävää vaivaa, mutta se vaiva maksaa palkkansa kun uutta kapselia pääsee käyttämään. Poissa ovat vaateongelmat. Ihan totta, ne "seison vaatekaapin edessä ja kiukuttelen"-hetken ovat aikalailla häipyneet elämästäni, sillä mulla on aina yhteensopivia vaatteita, sesonkiin sopivia vaatteita ja tilanteisiin sopivia vaatteita. Myös matkustaminen on helpottunut, sillä pakkaaminen vaikka viikonloppureissua varten on paljon helpompaa kun kapselista voi valita aikalailla mitkä tahansa pari paitaa ja yhdet housut/hameen ja olla varma, että niistä saa kivat asut aikaiseksi ja pärjään niillä koko viikonlopun. 

Oon vielä vähän opettelija tässä kapselihommassa ja ei ne mun kapselit oo vielä kertaakaan mitään täydellisiä ollut. Aina sieltä on löytynyt muutamia vaatekappaleita, jotka eivät ole päätyneet päälle kertaakaan ja lentäneet suoraan kirppiskoriin kapselin vaihtuessa. Mutta nää jutut on just niitä, mistä opin. Opin sitä, mikä on mun tyyliä, millaisissa vaatteissa viihdyn ja ensi kerralla osaan taas suunnitella kapselini pikkasen paremmin. Joku päivä mulla saattaa olla se täydellinen kapseli. 

Loppuun vielä kiinnostuneille linkkejä vähän taidokkaampiin kapselivaatekaapinkokoamisohjeisiin. Näitä blogeja itse seurailen ahkerasti ja ne on mua auttaneet ihan tuhannesti ainakin pääsemään alkuun tässä hommassa. Ihan ensimmäistä kertaa kapselia tehdessä on hyvä tehdä perusteellinen vaatekaapin putsaus ja siellä olevien vaatteiden analysointi, johon löytyy hyviä ohjeita Into-mind blogista (kolmas linkki).

1 kommentti:

  1. Moikka! Perustin juuri kapselivaatekaapeille (capsule wardrobe) omistetun blogin. Kirjoitan myös muusta vaatekaappien järjestämisestä. Ehkä sun lukijoita kiinnostaisi myös tämä: http://kapseliluukki.blogspot.fi/
    Kiva kun jaat täällä ihan tavallista arkityyliä :)

    VastaaPoista